O zuchach dla Rodziców



Kim jest zuch?

  • Zuch ma od 6 do 10 lat
  • Wchodzi w świat odpowiedzialności
  • Zmienia środowisko, idzie do szkoły
  • Zaczyna mieć obowiązki
  • Usamodzielnia się
  • Jest ciekawy świata, żądny wrażeń, chłonie wiedzę
  • Potrzebne mu jest dużo ruchu

Kim jest drużynowy?

  • Wodzem
  • Starszym bratem – starszą siostrą
  • Wychowawcą

Prawo Zucha

1.Zuch kocha Boga i Polskę.

2.Zuch jest dzielny.

3.Zuch mówi prawdę.

4.Zuch pamięta o swoich obowiązkach.

5.Wszystkim jest z zuchem dobrze.

6.Zuch stara się być coraz lepszy.



Obietnica Zucha

Obiecuję być dobrym zuchem i zawsze przestrzegać Prawa Zucha.


Sprawności zespołowe

  • Odpowiadają celom wychowawczym i potrzebom gromady
  • Uczą działania w grupie i mądrego współzawodnictwa
  • Zdobywane są w, różnorodnych tematycznie, cyklach – ok. 4 w ciągu roku
  • Kształtują rozwój dziecka w grupie
  • Poszerzają wiedzę, pokazują świat

Sprawności Indywidualne

Rozwijają zainteresowania zucha
Ćwiczą pożyteczne umiejętności
Uzupełniają wiedzę ze zbiórek
Kształtują poczucie obowiązku
Podkreślają indywidualność dziecka
Prowokują działanie poza zbiórkami

Co zuchowi daje gromada?

  • Nowe przyjaźnie, zacieśnienie szkolnych znajomości
  • Prowokuje stawianie sobie wyzwań
  • Pomaga poznawać otaczający świat
  • Pokazuje jak zdobywać wiedzę, nabywać nowe umiejętności
  • Dba o aktywność fizyczną zucha na zbiórkach
  • Rozwija zdolności manualne zucha
  • Daje możliwość rozwijania indywidualnych zainteresowań
  • Uczy panować nad emocjami, wyrażać je w sposób nie zagrażający innym


Potrzeby dziecka a ich realizacja w gromadzie

  • Bycie w „paczce”- członek gromady
  • Poznanie świata – realizacja sprawności
  • Ruch, rozwijanie zmysłów – gry, ćwiczenia, pląsy
  • Rozwijanie zdolności manualnych- majsterki
  • Fantazjowanie – zabawy, teatrzyki, bajanie
  • Porównywanie się – rywalizacja szóstek
  • Współdecydowanie – Krąg Rady, sterowana demokracja
  • Rozwijanie empatii, pokonywanie egoizmu- opieka nad młodszymi zuchami, praca w grupie
  • Posiadanie tajemnic- obrzędy, zwyczaje, mundur
  • Ćwiczenie pamięci- piosenki, pląsy
  • Szukanie autorytetów – „wszystkowiedząca” druhna czy druh
  • Kontakt z przyrodą – zbiórki w terenie, zwiady, biwaki, KOLONIE

Kolonie zuchowe to:

  • Podsumowanie rocznej pracy
  • Nauka samodzielności
  • Sprawdzian „dorosłości”
  • Zabawa „w kogoś lub coś”
  • Zabawa od pobudki do ciszy nocnej
  • Nowe wyzwania

Po przejściu do 4. klasy zuch przekazany jest do drużyny harcerskiej.


Zachowuje się w ten sposób CIĄG WYCHOWAWCZY.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz